e mërkurë, 12 shtator 2007

Er det SABOTAGE???

Så skete det igen!
Flyproducent: Alle Dash-fly skal blive på jorden
Offentliggjort 12.09.07
kl. 07:57 - opdateret kl. 08:21
Den canadiske flyfabrikant
Bombardier anbefaler, at alle fly verden over af typen Dash 8-400 bliver på
landjorden. Det sker efter, at endnu et SAS-fly af typen Dash 8-400 måtte
nødlande i Litauen.
........
.......
I går garanterede fabrikantens kommunikationsdirektør Bert Cruickshank
ellers over for Ritzau, at Dash 8-400 var sikkert.
"Det er første gang
nogensinde, at landingsstellet er kollapset på en Q400. Det kan jeg garantere.
Jeg kan give dig de statistiske data i morgen. Ud fra en statistisk synsvinkel
er det et ekstremt sikkert fly," sagde han.

Det læses altsammen i JyllandsPosten/epn: http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1084759.ece

Så mange flyhavarier og fejl på så kort tid.
Alle med samme flytype.
Det lugter som noget, der er mere en "tilfældige uheld" og "enkeltstående hændelser"!

Hvad gør en fremmed magt for at undergrave lande, man vil have krammet på, hvis man ikke vil indlede åbenbare krigshandlinger? Man udfører terrorangreb eller sabotageangreb!

Terrorangreb behøver ikke udføres på traditionel vis med bombesprængninger eller flykapringer. Især når sikkerheden er voldsomt øget efter de sidste handlinger, og der er risiko for afsløringer, så angrebene mislykkes.
Men man kan gribe til andre midler: sabotage!
Man lammer f.eks. samfundets blodkredsløb: trafikken! Pyt med om menneskeliv eventuelt skulle ofres, bare man lægger hindringer i vejen for trafikken og skræmmer befolkningen, så landets ledere bliver føjelige og adlyder den fremmede magts krav?

På denne måde behøver den fremmede magt ikke indlede direkte væbnede militære angreb på et land, man er fjendtligtsindet overfor.
Gennem håndlangere ansat på vigtige poster, kan man med små midler udføre handlinger som vil resultere i ulykker. Om det blot er en løsnet skrue eller ledning.
Først er det en enkeltstående hændelse, at det sker.
Så er det et tilfældigt, uheldigt sammenfald.
Men så begynder tvivlen at nage! Er det nu også "uheld" eller er det bevidste handlinger?

1.En Dash8 crasher i Kina. (forsøg?)
2.En Dash 8 kollapser i Ålborg.
3.EnDash8 nødlander i Vilnius.

Og indimellem hændelse 2 og 3 må 2 Dash8 returnere til Kastrup med problemer.

Nu behøver det ikke være sådan, det hænger sammen. Det kan jo være sløseri fra fabrikkens side. Det kan være fejlkonstruktioner, underdimensionerede komponenter, manglende vedligeholdelse. Måske maler jeg Fanden på væggen.
MEN! for der er et Men! Og det er dette 'Men' jeg påpeger en mulighed for.
Måtte jeg tage fejl. Måtte min antagelse være helt forkert.

Jeg kan dog ikke lade være!
I forvejen har der været læssevis af problemer, offentligheden ikke har hørt om:

Jyllandsposten skriver idag:

Piloter bekymret over SAS-fly
Af MAX STOUGAARD og MADS STENSTRUP
Offentliggjort 12.09.07 kl. 01:41

Uro: De mange fejl ved SAS' Dash 8 Q400 fly har skabt bekymring og uro
blandt SAS-piloterne. Derfor iværksatte SAS tidligere i år en intern
informationskampagne.

Utrygge og bekymrede SAS-piloter har i flere tilfælde henvendt sig til
fagforeninger og ledelsen med deres beskrivelse af de mange fejl på SAS-flyet af
typen Dash 8 Q400.Der har bl.a. været advarselslamper, der blinker uden grund,
defekte sensorer, fejl i ledningsnettet og døre ind til landingsstellet, som
forsøger at åbne sig.

»Der er kommet interne anonyme og ikke-anonyme henvendelser. Folk har
udtrykt, at det er mærkeligt med de mange fejl. Derfor har SAS iværksat en
informationskampagne,« forklarer Helge Torp, flyteknisk inspektør i Skandinavisk
Tilsynskontor (STK), som kontrollerer SAS.

Hele artiklen kan læses her:
http://jp.dk/morgenavisen/maindland/article1084694.ece

Endvidere skriver JP:

http://jp.dk/indland/article1084685.ece

SAS-fly var fyldt med fejl
Af MAX STOUGAARD
Offentliggjort 12.09.07
kl. 01:27
Defekte sensorer, kortslutninger i ledningsnettet og problemer med
landingsstellet er blandt de fejl, som SAS har registreret på sine Dash 8 Q400
fly. Også det fly, som forulykkede i Aalborg, var ramt af fejl, som skulle
udbedres.
.......
.......
Hos Skandinavisk Tilsynskontor (STK) forklarer teknisk inspektør Helge
Torp, at den tekniske fejlrate hos SAS' Dash 8 Q400 fly er høj - og højere end
hos nogen anden flytype, han kender til.»I perioden fra 22. januar til 12. juli
har SAS indrapporteret 16 konkrete fejl ved landingsstellet på sine Dash 8
Q400-fly. Det er nogle af de fejl, vi forventer, vil forsvinde, når SAS har
gennemført sit modificeringsprogram,« forklarer han.

Nuk ka komente: